Slagsmål på planen

Att slagsmål är en del av fotbollsvärlden, både på och utanför planen, är nog allmänt känt av de flesta. Ett felaktigt domarbeslut eller den påtagliga pressen när laget är i underläge – under en match rusar både känslor och adrenalin runt i kroppen, vilket ibland leder till just slagsmål. Men vad får sådant agerande för konsekvenser för spelarna, och framförallt för sportens rykte? Det har länge spekulerats i huruvida straffet för spelare som startar eller deltar i slagsmål bör bli hårdare. Röstar du för att behålla de regler som finns idag, eller tycker du att de behöver uppdateras?

Konsekvenserna av slagsmål

Som det ser ut i dagsläget, så brukar påföljden av ett slagsmål ofta vara ett gult eller rött kort för den eller de spelare som deltar. I vissa fall har klubbens styrelses disciplinutskott, efter avslutad match, tagit beslut om avstängning för spelare när man inte anser att domarens dömda konsekvens var tillräckligt hård. Många klubbar är överens om att sådant beteende inte tolereras och väljer därför att ta krafttag för att påvisa allvaret i att ta till nävarna på planen. Det finns ett antal jätteslagsmål som blivit ökända till följd av dess storlek, där alla spelare i båda lagen har varit inblandade i samma slagsmål. I de fallen tar domaren ofta hjälp av videogranskning för att avgöra lämpligt straff.

Skador till följd av slagsmål

Förutom det uppenbara problemet med att hela matchen stannar av tills slagsmålet är över och eventuella kort är utdelade, finns också problemet med de fysiska skador de kan orsaka. Det finns många fall där spelare hindrats från att fortsätta matchen till följd av brutna näsor och utslagna tänder. Skulle du se någon råka ut för tandskador på plan, är det enkelt att söka på “tandläkare stockholm” på nätet för att få hjälp. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att slagsmål på fotbollsplanen är dåligt – de ställer till besvär både för spelare och publik, och i en perfekt värld skulle de inte existera. Troligtvis kommer det att förekomma slagsmål så länge som fotbollsmatcher fortsätter spelas, vilket gör att det blir ännu viktigare att visa att det inte tolereras, exempelvis med skärpta straff.