IFK Göteborg

IFK Göteborg är ett svenskt fotbollslag som också går under namnen Blåvitt, Änglarna och Kamraterna. Klubben grundades 1904 och man har sitt säte i Göteborg. På herrsidan har man blivit svenska mästare hela 18 gånger. Bara Malmö FF har lyckats vinna fler SM-guld. Blåvitt befinner sig för närvarande på en andra plats i fotbollsallsvenskans maratontabell. Det var under 1980-talet som Blåvitt hade sin riktiga storhetstid. Man vann flertalet titlar i Sverige och man lyckades placera sig på en andra plats i den internationella Uefacupen. Den sistnämnda bedriften är något som än idag slår tungt i Fotbollssverige. 1990-talet var också en framgångsrik period för Blåvitt då man lyckades vinna sm-guld 6 gånger. 2000-talet har präglats av många motgångar och man har inte alls lyckats prestera på samma nivå som innan millennieskiftet. 2007 var dock en ljuspunkt då man lyckades vinna ett SM-guld. 2013-2015 lyckades man också placera sig i allsvenskans toppskick. I övrigt har den senaste tiden präglats av många felvärvningar och en stor skandal relaterad till klubbens sponsor.

2011 och framåt

2011 hade IFK Göteborg sin sämsta säsong sedan 1950-talet. 2012 förbättrade man sin tabellplacering och slutade på en femte plats. Det var dock en klen tröst för fansen då man inför året slagit på stort och värvat flera välrenommerade spelare. Blåvitt var inför säsongen favorittippade och media kallade laget för “Real Blåvitt”. 2013 var ett bättre år för laget då man lyckades placera sig på en tredjeplats och man hade därmed också kvalificerat sig för en Europaplats. 2014 och 2015 var återigen framgångsrika år för klubben då man på allvar slogs om guldet innan man fick nöja sig med två andraplaceringar. 2016 var i mångt och mycket en misslyckad säsong då man var långt ifrån topplagen rent poängmässigt. Förväntningarna på laget var inte skyhöga inför säsongen men att man skulle vara 10 poäng bakom det tredje laget i tabellen var sämre än många förväntat sig. 2017 blev ett mindre bra år för laget då man placerade sig på en tionde plats. Förväntningarna inför säsongen var inte heller den här gången skyhöga, dock menar fansen att placeringen är under all kritik. Publiksnittet var också lågt med ett snitt på cirka 12 000 åskådare per match.

Ett lag i Göteborg

Det sägs ofta med glimten i ögat att det endast finns ett lag i Göteborg. Det med anledning av att Blåvitt är extremt populära i sin hemstad. Klubben har flera olika supportergrupper som är väldigt hängivna i sitt lag. Änglarna heter den största supporterklubben. Den bildades så tidigt som 1969 och man är idag en av Sveriges absolut mest kända supporterföreningar. Blåvitt har alltid ett publiksnitt på minst på 10 000 åskådare varje säsong och det är alltid bra tryck på hemmastadion Gamla Ullevis klacksektion. Hemmaarenans publikkapacitet är cirka 16 000 åskådare beroende på vilka säkerhetsrestriktioner som man måste anpassa sig till. IFK Göteborg har ingen hockeysektion vilket har lett till att många Blåvittfans istället håller på Frölunda i hockey. Frölunda är i princip stadens enda hockeylag på elitnivå och det är många som kombinerar kärleken till båda klubbarna. Blåvitt har en egen supportershop i anslutning till stadion som liknar andra supportershoppar som exempelvis nhl shop sverige. Det finns också supportershoppar i andra delar av Göteborg.