Pia Sundhage

Pia Sundhage föddes den 13 februari 1960 i Ulricehamn, Västra Götalands län. Från att ha fått kämpa för att över huvud taget få spela har hon gått till att bli en känd tränare och förbundskapten inom damfotbollen. Hon började sin karriär som spelare i IFK Ulricehamn men rönte stora framgångar i framförallt Jitex BK. Hon har dessutom varit spelande tränare i Hammarby. Pia Sundhage har en lång rad meriter att vara stolt över, ändå verkar hon själv helst bara vilja uttrycka bra saker om damfotbollen och fortsätta arbeta för dess utveckling. Vad kan nästa steg tänkas vara? Sundhage verkar vara en person med många järn i elden som inte räds nya internationella uppdrag, även utanför de klassiska rollerna som tränare och förbundskapten. Bland annat verkar uppdrag hos FIFA vara på tapeten, ett uppdrag Sundhage menar att hon har stor erfarenhet av genom den resa hon själv har gjort som spelare, tränare och senare förbundskapten.

Ut i stora vida världen

Pia Sundhage började arbeta internationellt redan i början av 2000-talet, men blev känd internationellt framförallt genom sina insatser för Boston Breakers och därefter det amerikanska landslaget i fotboll. Som tränare för det amerikanska landslaget tog hon hela två OS-guld, 2008 och 2012, samt däremellan ett VM-silver 2011. Därefter väntade arbete på hemmaplan med svenska landslaget, som tog brons i EM 2013 och silver i OS 2016. Vid FIFA-galan 2012 blev hon utsedd till Årets damtränare. Nu är det alltså dags att återgå till “gräsrötterna” och börja arbeta för att främja damfotbollen världen över. Sundhage verkar diskutera ett uppdrag med Fifa som skulle gå ut på att ge fler tjejer tillgång till fotbollen, något hon själv kämpat hårt för under hela sitt liv. Sundhage påpekar dock att utvecklingen i många andra länder inte alls kommit lika långt som i exempelvis Sverige, och att situationen påminner om hennes eget 1960-tal. Dessa erfarenheter skulle kunna betyda mycket för att bygga en damfotbollskultur i stora delar av Europa, något Sundhage verkar intresserad av att göra.

Fortsätter sprida fotbollen

Som många andra kvinnor i offentligheten upplever Sundhage att hon förväntas ta ställning till saker som inte rör hennes yrkesutövning. här kan bland annat frågor om hennes sexuella läggning nämnas, något hon säger sig vara ointresserad av att diskutera med media. Snarare uttrycker Sundhage en önskan om att få använda journalisternas dyrbara tid till att prata om det hon brinner för, nämligen damfotbollen. Det är dock en väldigt sympatisk och pratglad person som uppenbarar sig på pressträffarna, och som gärna berättar om sin kärlek till fansen och all den uppskattning hon får för sitt arbete. Sundhage säger sig också vara löjligt förtjust i att ta selfies och småprata med folk som kommer fram, det är något som skänker henne glädje och uppmuntran att fortsätta med sitt arbete. Hur detta arbete kommer att se ut i fortsättningen är oklart, även om Sundhage verkar tveksam till att kunna träna barn eller personer under elitnivå.