Svenska fotbollsklubbar och dess supportrar

Fotbollsklubbar är i dag så mycket mer än bara fotbollsklubbar. De är organisationer som på högre nivå kan jämföras med rena företag och som engagerar personer oberoende av kön, ålder, etnicitet, jobb eller utbildning. Företagen har sina kunder som köper deras produkter medan fotbollsklubbarna har sina sponsorer som lägger ner pengar för att få synas på arenor eller matchtröjor. Men ju fler fans en fotbollsklubb har ju enklare blir det också för föreningarna att locka till sig sponsorer. Fotboll benämns ofta som den mest populära sporten i hela världen så det är inte svårt att inse att fotbollsklubbarna är helt beroende av att ha trogna supportrar som följer sitt lag land och rike runt. I Sverige har det sedan länge funnits en supporterkultur som gör att fansen vallfärdar till fotbollsarenorna och dessa kallas ibland för lagets nummer tolv, det vill säga att de i stort ses som en del av lagets startelva och således en förutsättning för lagets framgångar.

Men en stabil supporterskara medför inte bara läktarsång, storslagna tifon, banderoller och god stämning. För vissa människor och i vissa sammanhang kan det istället innebära, rädsla, skräck och ibland till och med våld. Svensk Elitfotboll har ett projekt som heter Stå upp för fotbollen där organisationen vill lyfta fram supportrarnas vikt för fotbollen men samtidigt skapa en trygg miljö där alla känner sig välkomna. De våldsamma inslagen på läktarna i svensk fotbollifk_goteborg_players_2013 har ofta synts hos storstadsklubbarna och exempelvis IFK Göteborg, AIK och Hammarby har genom Svensk Elitfotbolls projekt fått möjlighet att anställa personal för att skapa en effektivare dialog mellan fotbollsklubbar och supportrar.

I svensk fotboll har dock klubbarna från de mindre städerna inte på något sätt varit förskonade från våld och oroligheter. Så sent som i augusti 2016 tog sig en ung man in på planen och attackerade Östersunds målvakt i en match i Jönköping. Sett till läktarkulturen i fotbollen var generellt 2016 ett dystert år i svensk fotboll. Hela fem gånger fick matcher avbrytas på grund av att bengaler hade tänts eller att smällare hade kastats in på planen. I ett fall ledde det dessutom till att IFK Göteborg förlorade matchen på grund av att deras supportrar riskerat säkerheten.