Matchfixning mellan klubbar

I Sverige, den senaste tiden, har det varit mycket prat om matchfixning inför speciella fotbollsmatcher. Matchfixning innebär att matchen görs upp i förväg så att det slutar med ett visst resultat eller att en av klubbarna vinner. Därmed är det pengar inblandade i de allra flesta fall, varp några av fallen faktiskt har uppmärksammats i media. I en del fall gäller det även att fotbollsklubbar hämtar hem erfarna och duktiga fotbollsspelare från andra länder och mutar dem till att vända ett sämre lag till ett bättre sådant. Det är således ett olagligt sätt att marknadsföra ett fotbollslag och få det att sticka ut lite mer. Vanliga företag använder sig av exempelvis tygpåsar med tryck för att synas, andra kör med matchfixning…

Bochum-fallet

Ett av de mest uppmärksammade fallen i matchfixning började utomlands men ledde sedan spåren till Sverige. Fallet involverade 250 matcher i Europa och har kommit att benämnas det uppmärksammade Bochum-fallet och i spetsen fanns en tysk kriminalkommissarie som snokade reda på både det ena och det andra, vilket till slut uppdagade brotten. Sammanlagt var 9 europeiska länder involverade, däribland Sverige. Fallet fick sitt namn, eftersom kriminalkommissarien var bosatt i Bochum i Tyskland. Matchen som var början till slutet på tystnaden i Sverige samt på att fallet skulle visa sig ha svensk anknytning, var när fotbollsmatchen mellan Jönköping och Östersund fick ett abrupt slut när en 17-åring sprang in på planen och misshandlade målvakten i Östersunds herrlag. Det var först tänkt som att se ut som ett argsint fan hade fått nog, men senare kom man att begripa att det handlade om matchfixning. Bochum-fallet är inte ett enda fall, utan många som alla knutits ihop med begreppet matchfixning.

Vem/vilka ligger bakom matchfixning?

Man kan lätt tro att det är inom förbunden som matchfixning tas upp, men vanligast är det att kriminella ligor ligger bakom. Ofta är det maffia som besitter stora pengar och köper in sig i vissa klubbar för att sedan ta lagen i egna händer och muta folk för att få det dem vill. Dessa personer har sedan inga skrupler för att muta vare sig domare, tränare och spelare samt andra personer som har ett ord med i spelet. Det kan också vara relativt svårt att spåra dem till enskilda individer, vilket gör det svårt för polisen att få bukt med problemet.

Dock har matchfixning fått stor uppmärksamhet i media, vilket har lett till större uppmärksamhet från folk i allmänhet. Men det är klart, om de skyldiga inte har några skrupler från början, är det inte heller så trovärdigt att de kommer att få det i framtiden heller. Fotbollsförbunden gör i alla fall allt som står i deras makt för att förhindra detta, men om det fungerar är nog mycket svårt att avgöra.