Lokalvård av fotbollsanläggningar

En förutsättning för att fotbollslag ska kunna träna och spela matcher är att det finns välstädade och välordnade fotbollsanläggningar runt om i landet. De som arbetar bakom kulisserna för att se till att så är fallet är de vaktmästare som har ansvar för anläggningarna.

Den kanske mest uppenbara delen av arbetet att vara vaktmästare på en fotbollsarena är att sköta om själva fotbollsplanen. Detta arbete ser naturligtvis annorlunda ut beroende på vilket underlag planen består av – om det är grus måste den krattas, och om det är gräs måste den vattnas och klippas regelbundet. Något som är en förutsättning för en vaktmästares arbete är därför en modern och effektiv gräsklippare. Om er klubb skulle behöva införskaffa en ny gräsklippare ska ni gå in på Byggmax.se, där man hittar gräsklippare för gräsmattor av alla storlekar.

Självklart måste dock en vaktmästare ta hand om alla delar av anläggningen, vilket också inkluderar områden som omklädningsrummen, läktarna och entréhallen. Ofta har man även det yttersta ansvaret för att öppna och stänga lokalerna, vilket betyder att man har ett säkerhetsansvar. En vaktmästare blir dessutom naturligt en kontaktperson för anläggningen, som både sportutövare och besökare vänder sig till med frågor. Därför är det viktigt att man har servicekänsla och tycker om människokontakt i sitt arbete för att passa som vaktmästare på en idrottsanläggning.