Fotbollsklubbar i Sverige

Fotboll är världens största sport och även den största i Sverige. Det finns flera olika divisioner för spel där Allsvenskan rankas som den högsta. Fotboll lockar utövare i alla åldrar både bland killar och tjejer. Det är en enkel sport och relativt billig i jämförelse med många andra idrotter. Nästan varje samhälle i Sverige har ett eget fotbollslag men idrottsklubbarnas ekonomi skiljer sig ganska mycket åt. Vissa klubbar hanterar miljontals kronor och spelar ute i Europa medan den lilla lokala klubben går runt enbart med ideella krafter. Det fina med fotboll är nämligen att det egentligen räcker med en boll för att kunna spela.

Finansiering av fotbollsklubbar

Eftersom fotbollen är en sådan stor sport finns det givetvis mycket pengar inblandat. Svenska fotbollsklubbar får miljoner av UEFA men det finansierar bara en liten del av kostnaderna. Klubbarna drar huvudsakligen in pengar via medlemsavgifter, biljetter och sponsorer. Fast vad som är viktigaste för sporten ekonomiskt är de ideella ledarna som arbetar gratis. Gratisarbetet som läggs ner skulle annars kostat klubben oerhört mycket i pengar. Även delar av skattepengarna finansierar de svenska fotbollsklubbarna, både via statligt och kommunalt stöd. Fotboll fungerar nämligen som en bro mellan människor och fotbollen har därmed en viktig samhällsfunktion. Barn- och ungdomsfotbollen är oerhört viktig för att personer inte ska hamna fel i livet.

Arenor av internationell klass

Bland klubbarna i Allsvenskan skiljer sig arenorna rejält åt. Framför allt klubbar i storstäderna har stora arenor som håller internationell klass. Det finns ofta läktarsektioner med stora partier av fönster där viktiga personer kan se på matcherna i VIP-rum. Det är även på dessa arenor som internationella matcher och landskamper spelas. IFK Göteborg har Ullevi och AIK i Stockholm Friends arena som exempel. Dessa arenor kallas för multiarenor eftersom det inte bara är klubbarnas fotbollsmatcher som spelas där utan även andra typer av evenemang. Världsartister brukar hålla sina konserter där och även andra sporter utövas inför tiotusentals åskådare. Fotboll är en fantastisk upplevelse som bör upplevas på plats för den bästa stämningen.