Huliganer i fotbollsvärlden

Vi kommer ihåg filmen Green Street Hooligans med Elijah Wood och Charlie Hunnam i huvudrollerna. Där var det både blod, dödsfall, ilska och hat – allt för att alla älskade samma sport. Det var den som var ögonöppnaren för det våld, bråk och den kultur som huliganer skapat. Sverige är inte skonat från de här bråkstakarna som svärtar ner fotbollsvärlden. Redan 1910 började kulturen uppstå, och under 1970-talet förändrades den till att se ut som huliganismen vi är bekanta med idag.

Det är skillnad på supporter och huligan

Även i Sverige har vi haft, och har också idag, en tråkig historia av huliganism. Två människoliv har släckts hittills på grund av de här destruktiva supportrarna. Förhoppningsvis kommer de två vara de enda som någonsin får sätta livet till. Det första dödsfallet inträffade 2002, när Tony Deogan dödades brutalt av Firman Boys. Det andra tragiska dödsfallet var 2014, när en Djurgårdssupporter dödades precis innan en bortamatch. Det viktigaste av allt när vi pratar om det här ämnet är att separera sporterna från våldet. Det har inget med fotboll att göra. Spelarna vill utöva sin sport och spela fotboll, supportrarna vill heja på och huliganerna vill något helt annat. Det är inte spelarna eller supportrarna som skapar den här negativa kulturen.

En hälsosam supporterkultur

En sport är en sport, och skall förbli enbart en sport. Det är ett forum för gemenskap och glädje både i vinst och förlust, inte en plats för våld och bråk. Vi rekommenderar alla att hålla sig långt borta ifrån alla de så kallade firmorna som huliganerna tillhör. Att istället gå tillsammans med andra som älskar samma lag som du, kanske köpa matchande kläder från Outletsverige.se och tillsammans heja fram ert favoritlag är något som hör till en sund supporterkultur. En stor del av en match är publiken, och för spelarna är det fint att veta att det finns de som hejar på dem. Publiken och supportrarna är en väsentlig del av spelet, men det måste också hållas på en nivå som inte är farlig för någon.