Pengar och ägande

Det är dock inte bara sponsorer, sportsliga framgångar och supportrar som gör att fotbollsklubbarna får pengar. Ägandeskap av hela klubbar är en faktor som sedan en tid tillbaka inneburit stort pengatillskott för vissa föreningar. Dock inte i Sverige. Men hur kan det komma sig att rika oljemiljonärer pumpar in pengar i engelska eller franska klubStrategic investmentbar medan det inte sker i Sverige? När det gäller ägande av fotbollsklubbarna i Sverige finns det vissa avgörande skillnader gentemot exempelvis England och Frankrike. En enkel förklaring skulle kunna vara att svenska fotbollsklubbar inte är lika framgångsrika internationellt och därmed inte lika attraktiva för oljemiljonärer att pumpa in pengar i. Men i Sverige praktiseras nämligen den så kallade 51%-regeln vilket innebär att föreningens medlemmar måste ha 51% procent av rösterna och därmed majoritet. Därmed kan ingen enskild ägare gå in och styra en hel klubb. Huruvida 51%-regeln är bra för svenska fotbollsklubbar eller inte råder det delade meningar om. Genom åren har flera röster höjts för att avskaffa denna regel som är inskriven i Riksidrottsförbundets stadgar och därmed gäller all svensk idrott.

England är ett bra exempel där förmögna investerare har blivit nyckelpersoner i många föreningar. Företeelsen fick stor uppmärksamhet när den ryske oljemiljardären Roman Abramovitj under sommaren 2003 köpte 50,9 procent av aktierna i Chelsea och därmed tog över föreningen. Något som inte skulle kunna vara möjligt i Sverige med hänsyn till tidigare nämnd 51%-regel. Helt plötsligt kunde Chelsea snabbt locka till sig världsspelare med lukrativa kontrakt. Värvningar som Hernan Crespo, Joe Cole och Juan Sebastián Verón väckte stora rubriker och de fem kommande säsongerna slutade Chelsea antingen på första plats eller andra plats i ligan. En rik investerare hade i stort sett på egen hand gjort en fotbollsklubb framgångsrik med stor plånbok som enda medel. Samma sak har skett med Manchester City där Abu Dhabi United Group köpte klubben och gjorde laget från en blek lokalkonkurrent till Manchester United till en av de starkaste klubbarna i världen. Franska Paris Saint Germain och tyska Red Bull Leipzig är två exempel på föreningar från andra länder som fått sportsliga framgångar med hjälp av investeringar från enskilde miljardärer eller företag.