Framgångsrika fotbollsklubbar i Sverige

Det skall dock förtydligas att de klubbar som har mest fans och därmed också löper störs risk att dra till sig negativa skaror också visar på läktarkultur som uppskattas både nationellt och internationellt. Både genom publikantal, läktarsånger och tifon. Exempelvis imponerade Hammarby IF stort under 2015 då de slog alla tiders publiksnittsrekord i Sverige under en säsong. Deras snitt över det årets hemmamatcher slutade på 25 507.1200px-malmo_ff_-_red_bull_salzburg_2014

Även om supportrarna är viktiga för fotbollsklubbarna i Sverige och både kan främja och stjälpa en förenings anseende har både dessa och organisationen de stöttar ett och samma mål. Nämligen att klubben skall vinna matcher och bli framgångsrika. Ser man ur ett svenskt perspektiv och till svenska mästerskapstitlar är Malmö FF den mest framgångsrika klubben på herrsidan, i samband med att de blev Svenska mästare i oktober 2016 blev de ensamma om att ha vunnit 19 SM-guld. På damsidan är det nuvarande FC Rosengård som kan stoltsera med flest SM-titlar, nämligen 10 stycken. Flera av dessa titlar vanns dock under namnen Malmö FF och LdB FC Malmö.

Förutom framgångarna de senaste åren med att ha blivit svenska mästare tre av fyra gånger är Malmö FF det enda laget som har varit i final i Europacupen i fotboll – detta skedde 1979. En prestation i jämförelse med detta kommer endast IFK Göteborg upp i som två gånger på 1980-talet segrade i UEFA-cupen. Länge under 2000-talet hade de svenska fotbollsklubbarna svårt att hävda sig i de europeiska turneringarna och framförallt saknade Sverige representation i Champions leagues gruppspel från år till år. Men Malmö FF blev den klubben som bröt isen genom att kvalificera sig för Champions Leagues gruppspel 2014 vilket var första gången det skedde av ett svenskt lag på 14 år. Till skillnad från de svenska klubbarna i herrfotboll har damfotbollen alltid varit framgångsrik i Champions League. Umeå IK vann två raka titlar mellan 2003 och 2004 och förutom detta har svenska lag varit i final fem gånger. Fotbollsklubbarna från Tyskland är de enda som kan visa upp ett bättre resultat, de har vunnit hela nio titlar och har utöver detta varit i final två gånger.