Zlatan Ibrahimovic

En av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna kommer från Malmö i Sverige och heter Zlatan Ibrahimovic. Han föddes den 3 oktober 1981 i församlingen Västra Skrävlinge. Zlatan har under 16 års tid spelat i den svenska landslaget, åren mellan 2001 och 2016. I landslaget har att gjort hela 62 stycken mål och är den spelare som gjort flest mål i svenska landslaget genom tiderna. Dessutom har han blivit tilldelad Guldbollen hela elva gånger, det är priset som går det Sveriges bästa fotbollsspelare varje år. Han har spelat i en rad olika klubbar under årens lopp och dessa klubbar kommer från en rad olika länder dessutom. Dessa klubbar har oftast tillhört toppen i respektive liga under den perioden som Zlatan har spelat där.

Zlatans karriär fram tills nu

Zlatan började sin fotbollskarriär i Malmö FF 1999, han spelar här fram tills juli 2001 då han blir proffs i det nederländska laget Ajax. 2004 blev han klar för italienska toppklubben Juventus och redan i debutsäsongen gör han 16 mål. 2006 såldes han till en annan italiensk toppklubb, Inter. I debutmatchen gjorde han mål och han blev ligamästare. Spanska storklubben Barcelona blev nästa steg i karriären, han kom hit i juli 2009. Tyvärr inledde han med att bli skadad och spelet i klubben blev inte långvarigt. Redan i augusti året därpå flyttade han tillbaka till Italien och nu till Milan där han stannade tills 2012 då han blev klar för franska PSG. Här vann han ligan hela tre gånger. Den 30 juni 2016 så flyttade Zlatan till engelska Manchester United och här fick han en bra start. Dock fick han problem och när han skadade sig våren 2017 trodde alla att hans karriär var över, men nu ska Zlatan återigen dra på sig Manchestertröjan.

Zlatan ute i världen

Zlatan har verkligen blivit berest tack vare sin fotbollskarriär och det har nog blivit några sängar på hotell runt om i världen som han sovit i. Tittar man på de länder han spelat i här i Europa så förstår man detta. Dessa länder är Sverige, Nederländerna, Italien, Spanien och England. Det är inte illa utav en kille från stadsdelen Rosengård i Malmö. Tänker man dessutom på alla de år som Zlatan spelat i svenska landslaget så förstår man att han sett mycket av världen. Det man gärna skulle vilja se nu framöver är att Sverige tar sig till fotbolls VM i Ryssland 2018 och att Zlatan gör ett återtåg i det svenska landslaget. Det återstår att se vart i världen som han avslutar sig karriär inom fotbollen, blir det Sverige, USA eller en rent av en annan del av världen?