Konflikter när pengarna styr för mycket

Pengar och ägandeskap kan på några år göra en medioker klubb till oerhört slagkraftig, såvida reglerna tillåter att klubbarna kan köpas. Men har detta endast positiva effekter för klubben som köps upp? Är de sportsliga framgångarna och strävan efter stora titlar värda vilket pris som helst? Det finns enskilda exempel där pengarna har tagit över totalt vilket har lett till infekterade relationer mellan fotbollsklubben och dess supportrar. Wimbledon FC var en anrik London-förening som bildades 1889 och som i början av 1990-talet nådde framskjutna placeringar i engelska högstaligan. Men konkurrensen i London var för stor och i jakt på högre ekonomisk vinst flyttade klubben till staden Milton Keynes, cirka tio mil norr om London. Detta skedde under 2004. Ägarna valde dessutom att byta namn från Wimbledon till Milton Keynes Dons FC och det som slog hårdast mot Wimbledon-supportrarna var sannolikt att ägarna ville föra över Wimbledons historia till den nya klumore euros more titles with the background of a stadiumbben. Detta skapade ett enormt hat från Wimbledons supportrar som helt plötsligt stod utan ett lag att följa. Det som mångas liv kretsade kring var puts väck.

Men istället bildade fansen ett eget lag och började om i seriesystemet under namnet AFC Wimbledon. Klubben gick som en raket genom seriesystemet och under 2012 hade klubben gått så långt i FA-Cupen att de ställdes mot just MK Dons. Matchen kallades allt från hatmatchen, matchen som inte borde spelas och den viktigaste FA-cupmatchen genom tiderna.

Att pengar och maktspel i fotbollsklubbarna kan störa relationen till fansen har också visat sig även om det inte innebär konsekvenser som flytt av en hel klubb. I en av världens största och populäraste fotbollsklubbar Manchester United växte bland fansen ett missnöje när Malcolm Glazer tog kontroll över klubben under 2005. De missnöjda fansen bildade då istället en egen förening, FC United of Manchester. Klubben har hittills blivit uppflyttad i seriesystemet tre gånger och vem vet – om några år kanske fansen står inför en märklig situation om Manchester United ställs inför en tävlingsmatch mot FC United of Manchester. Historien om Wimbledon visar att det mycket väl kan vara möjligt. Och pengar inom fotbollen – det har både positiva och negativa sidor.